جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    اخلاق / اخلاق در خانه/جلد دوم / جلسه سوم
    غفلت چيست؟


    بحث امروز راجع به رذيله ی «غفلت» است. آن رذيله‌اي كه ضدّ توجّه و تفكّر است. از نظر اخلاق، هر چه «توجّه و تفكّر» عالي و بالاست و موجب تعاليِ انسان است، «غفلت» رذيله‌اي است بسيار پست كه انسان را به سقوط مي‌كشاند؛ و به قول قرآن شريف، انسان را تا سرحدّ حيوان، بلكه پست‌تر تنزّل مي‌دهد:

    (وَ لَقَدْ ذَرَأنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ اَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ اذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها اوُلئكَ كالأنْعامِ بَلْ هُمْ اَضَلُّ اوُلئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ)[1]

    افرادي كه غفلت بر دلشان حكمفرماست چشم دارند اما نمي‌بينند؛ گوش دارند اما نمي‌شنوند؛ دل دارند اما نمي‌فهمند؛ و اينها حيوانند، از حيوان هم پست‌ترند؛ و اگر درباره ی غفلت جز اين آيه ی شريفه چيزي نداشتيم، بس بود تا بگوئيم كه صفت غفلت، صفت مذمومي است.

    در آيه ی ديگر مي‌فرمايد: غفلت دل را مُهر مي‌كند؛ چشم و گوش را مهر مي‌كند:

    (اُولئِكَ الَّذينَ طَبَعَ اللهُ عَلي قُلُوبِهِمْ و سَمْعِهِمْ وَ اَبْصارِهِمْ و اوُلئِكَ هُمُ الْغافِلوُنَ)[2]

    افرادي كه غفلت دارند دل ندارند؛ دلشان قفل شده است. دلي كه بفهمد، گوشي كه حقّ را بشنود و چشمي كه حقّ را ببيند ندارند، و بالاخره مُهرِ غفلت اينها را تا سرحدّ حيوانيت رسانده است.

    صفت غفلت بر عكس صفت توجّه، انسان را به سقوط مي‌كشاند. نمي‌گذارد دنيا داشته باشد؛ نمي‌گذارد آخرت داشته باشد. اين غفلت ـ نظير توجّه و تفكّر ـ مراتب دارد. ما فعلاً كار به آن نداريم. صحبت امروز راجع به غفلت است به اعتبار متعلّق آن نه مراتب آن.

     

     

     

    پي نوشت ها:

     

    [1]. سوره ی اعراف، آيه ی 179. ترجمه: «تحقيقاً (گروه) كثيري از جن و انس را (گوئيا) براي جهنم آفريديم؛ (زيرا) اينان قلب دارند ولي (حقايق را) نمي‌فهمند؛ و چشم دارند ولي نمي‌بينند (كه سرانجام نافرماني خدا چيست؛) و گوش دارند ولي نمي‌شنوند؛ (و خود را به كري مي‌زنند.) اينان همچون چهارپايان بلكه گمراه‌ترند؛ آنها غافلند. (و غفلتشان از شنيدن و ديدن انساني و تفكّر محرومشان كرده است.)»

    [2]. سوره ی نحل، آيه ی 108. ترجمه: «آن كافران (كه دنيا را بر آخرت برگزيدند) كساني هستند كه خداوند بر دل و گوش و چشمشان مُهر نهاد؛ و آنان غافلند».

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365